Recension: Sébastien Loeb Rally Evo

Utvecklarna Milestone har flera olika rallyspel under sitt bälte och senast har de jobbat med WRC-serien. När denna serie bytte utvecklare inför förra årets upplaga stannade den italienska studion kvar bakom ratten i en annan bemärkelse, då de nu presenterar Sébastien Loeb Rally Evo.

Loeb 3För de som inte är insatta i Rallyvärlden kan det vara värt att veta att Sébastien Loeb är en av sportens allra största giganter. Han är inte bara en av de som vunnit flest tävlingar, han sitter även på det smått otroliga rekordet på nio raka VM-titlar mellan år 2004 och 2012. Att den franske föraren skulle få ett eget spel förr eller senare lär alltså inte komma som någon överraskning.

Den rena mängd innehåll som finns att ta del av är svårslagen och sett enbart från denna aspekt är Rally Evo svårslaget.

Sébastien Loeb Rally Evo slösar inte tid på att komma igång. Efter en kort träningssession är det full fart ut på sträckor utspridda världen över. Givetvis finns ett svenskt snölandskap inblandat i tävlingarna också. Faktum är att spelet är så pass fullproppat med tävlingar och bilar att det nästan blir överväldigande. Den rena mängd innehåll som finns att ta del av är svårslagen och sett enbart från denna aspekt är Rally Evo svårslaget.

Efter ett tag börjar små sprickor i fasaden dyka upp, dock. Den grafiska presentationen är dessvärre inget att skriva hem om och innehåller detaljfattiga miljöer, medelmåttig ljussättning och de kanske tråkigaste menyer som jag någonsin sett i ett rallyspel. Det saknas något som verkligen får spelet att sticka ut från mängden. Dirt-serien har sin arkadliknande fysik och spektakulära miljöer, Forza-serien har bländande visuell presentation och Project CARS har sin oförlåtande fysik. När det gäller Sébastien Loeb Rally Evo är det bra på många saker men tyvärr inte bäst på något.

Loeb 2Detta blir extra tydligt i det som jag anser vara spelets svagaste egenskap, nämligen fysikmotorn. För det mesta fungerar den bra men den sviker emellanåt och plötsligt kan det kännas som att jag kör omkring på såpa trots att jag har torr asfalt under däcken. Samtidigt kan packad snö med underliggande is vara lika säkert  som att rulla fram på en parkeringsplats i 10 km/h.

Just att spelet inte är konsekvent med bil- och däckfysiken är riktigt tråkigt för när den fungerar så fungerar den riktigt bra. Kollisionsfysiken är dock väldigt konsekvent med att lämna mer att önska, vilket också är ett rejält minus.

Sébastien Loeb är en fantastisk rallyförare som förtjänar ett fantastiskt spel

Samtidigt går det inte att frånse spelets starkaste sidor, vilket är den tidigare nämnda mängden innehåll. Det finns dussintals tävlingar att ta mig an i olika klasser och närmare 60 olika rallybilar som alla känns mer eller mindre unika från varandra. Spelläget där jag får ta mig an höjdpunkter ur Loebs fantastiska karriär är också riktigt underhållande och lyckas verkligen ge perspektiv på vilka bravader fransmannen har lyckats med genom åren bakom ratten.

Loeb 1Sébastien Loeb är en fantastisk rallyförare som förtjänar ett fantastiskt spel. Rally Evo är sorgligt nog inte det spelet utan blir istället en upplevelse med lika många dåliga sidor som bra. Den stora mängden innehåll väger till viss del upp den trista fysiken och obalanserade körkänslan. Om du är desperat efter ett nytt rallyspel finns det helt klart sämre alternativ men samtidigt är det nu bara en och en halv månad kvar tills lanseringen av Dirt Rally.

Tonvis med innehåll
Återupplev höjdpunkterna i Loebs karriär

Blek presentation