Recension: LEGO Marvel Avengers

Efter att under 2015 ha levererat LEGO Jurassic World samt toys-to-life-spelet LEGO Dimensions är utvecklarna TT Games tillbaka på välkänd mark tillsammans med Marvels superhjältar. LEGO Marvel Super Heroes är det bästa LEGO-spelet som gjorts hittills så när det avslöjades att utvecklarna skulle återvända till denna värld vreds förväntningarna upp rejält, av förståeliga skäl.

LEGO Avengers 1Resultatet är LEGO Marvel Avengers, ett spel som bygger vidare på grunden från föregående spel samtidigt som det följer seriens tradition att skildra kända filmer. LEGO Marvel Avengers är på många sätt ett otroligt underhållande spel men det är samtidigt hopplöst fast i gamla hjulspår.

LEGO Marvel Avengers följer främst händelserna i de två Avengers-filmerna men bjuder även på inspel från bland annat de två första Captain America-filmerna och Iron Man 3. Mellan spelets huvudsakliga nivåer, som skildrar allt från Chitauri-attacken på New York till Thors kamp mot Mörkeralverna i Thor: The Dark World, är jag fri att utforska en rad olika hub-världar och samtidigt låsa upp en lång rad spelbara karaktärer.

Den grundläggande spelmekaniken i LEGO Marvel Avengers är lika underhållande som alltid. Det gäller att slå sönder allt i min väg, lösa ett par relativt simpla pussel och njuta av seriens patenterade humor. Inte mycket har hänt och det går att argumentera för att det inte behöver repareras något som inte är trasigt men med så många år på nacken önskar jag faktiskt att LEGO-spelen kan förändras rejält snart.

Att den senaste inkarnationen av Ms. Marvel är inkluderad är dock positivt på alla sätt och vis.

I LEGO Marvel Avengers är den stora nyheten kombo-attacker som två karaktärer kan utföra tillsammans. Vissa av dessa är riktigt spektakulära och häftiga att se men när mindre karaktärer paras ihop märker jag snabbt att en handfull attacker återanvänds i parti och minut. Samtidigt är det spelbara karaktärsgalleriet betydligt fattigare än i LEGO Marvel Super Heroes. Sett till antalet ikoner kan det säkert se ut som att det finns fler karaktärer att välja mellan men då hittar vi till exempel simpla S.H.I.E.L.D-agenter till flertalet olika Iron Man-kostymer samt Steve Rogers i träningsoutfit.

Marvel Avengers 1I det senaste LEGO Marvel-spelet kunde Iron Man välja mellan en rad olika dräkter men de tog inte upp individuella ikoner i karaktärslistan, så på det sättet känns det lite som att utvecklarna försökt lura spelarna den här gången. Den största förlusten för karaktärsgalleriet är dock det faktum att spelet följer filmer så pass troget.

Detta innebär att vi inte får se några X-Men, inga karaktärer från Spider-Mans universum, inte Fantastic Four och inte Deadpool. Istället får vi för första gången spela som Squirrel Girl, vilket i och för sig är värt att nämna men hon kan knappast mäta sig med Wolverine, Peter Parker eller Human Torch. Att den senaste inkarnationen av Ms. Marvel är inkluderad är dock positivt på alla sätt och vis.

Huvudkaraktärernas repliker är plockade direkt från filmerna precis som i LEGO Jurassic World och än en gång blir ljudet lidande då dessa repliker ofta är hutlöst dåligt mixade. Detta blir extra tydligt när Clark Gregg och Cobie Smulders spelat in nya repliker som Phil Coulson respektive Maria Hill. Spelets nivåer håller dock hög klass och återskapar flera klassiska scener med den traditionella LEGO-twisten. Kampanjen är lång och även om det görs flera onödiga tidshopp fram och tillbaka mellan de olika filmerna finns det inga egentliga bottennapp i nivåerna.

LEGO-spelen är som allra bäst när de släpper spelaren fri att få utforska dess världar och här excellerar LEGO Marvel Avengers.

Spelets främsta styrka kommer dock återigen från de öppna världarna. Att ränna omkring i New York eller Asgaard och skapa kaos samtidigt som jag genomför enklare sidouppdrag och låser upp nya karaktärer är otroligt vanebildande och kan äta upp många timmar spelande. LEGO-spelen är som allra bäst när de släpper spelaren fri att få utforska dess världar och här excellerar LEGO Marvel Avengers.

Marvel Avengers 2New York är återigen den absoluta höjdpunkten och påminner en hel del om staden i LEGO Marvel Super Heroes men är betydligt mer detaljerad och välfylld den här gången. Spelets karta svämmar nästan över av saker att hitta och göra och då många utmaningar eller gyllene LEGO-bitar är inlåsta på olika sätt blir jag motiverad att låsa upp fler karaktärer för att få tillgång till en som har förmågan att låsa upp ytterligare ett par bitar.

Bristen på andra karaktärer är en rejäl besvikelse…

LEGO Marvel Avengers är ett spel som ger och tar. På många sätt är det en värdig uppföljare till LEGO Marvel Super Heroes men samtidigt hänger det fast alldeles för hårt vid källmaterialet. Bristen på andra karaktärer är en rejäl besvikelse men de karaktärer som finns med är samtidigt alla underhållande att spela som. Nivåerna återskapar känslan från filmerna de representerar och snurrar till dem på det sätt som bara LEGO-spelen kan.

Om du redan är färdig med LEGO Marvel Super Heroes är Avengers det givna följande steget. Om du ställer de båda spelen sida vid sida är det dock solklart att det är det förstnämnda som går vinnande ur striden.

Det snyggaste LEGO-spelet hittills
Tonvis med saker att göra
Ms. Marvel!