Recension: Disney Infinity 3.0 – The Force Awakens Play Set

Den nya Star Wars-filmen, The Force Awakens har dominerat på biografer världen över i snart en månad nu och har rönt otroliga framgångar. Samtidigt har Disney Inginity 3.0 blivit en rejäl framgång på spelmarknaden, vilket givetvis lett till en ny expansion som baseras på den nya filmen.

2Play Setet The Force Awakens följer löst handlingen i filmen men har precis som i tidigare expansioner modifierats för att passa in i spelet bättre. De två medföljande karaktärer som följer med expansionen är Rey och Finn, som även är filmens huvudpersoner. Det hela börjar med en explosiv flygsekvens inuti ett av The First Orders gigantiska rymdskepp. Därefter flyttas handlingen till ökenplaneten Jakku, som är spelets första stora Hubvärld.

Det är fortfarande vansinnigt underhållande att rusa omkring på kartan och leta hemligheter.

Här kan jag välja att antingen snabbt ta mig vidare genom kampanjens uppdrag eller att stanna kvar ett tag för att ta mig an en rad olika sidouppdrag, samla skrot som valuta eller tävla med olika fordon. De olika uppdrag som finns är måhända inte överdrivet varierade utan hamnar i samma fack som de i tidigare expansioner samt huvudspelet. Det är dock fortfarande vansinnigt underhållande att rusa omkring på kartan och leta hemligheter, skjuta Mynocks och liknande.

2 (2)Kampanjens längd sträcker sig mellan 6-8 timmar beroende på hur snabb du är och efter Jakku besöks flera olika miljöer från filmen. Då The Force Awakens fortfarande är en så pass ny film väljer jag att inte berätta mer om vad som händer i spelet heller för att minimera risken för spoilers.

Kylo Ren är förmodligen den bästa figuren som hittills gjorts till Disney Infinity.

Vad som är att vänta är i alla fall nya Hubvärldar med nya uppdrag att ta sig an. Handlingen följer som sagt filmen till viss del men utvecklarna har tagit sig flera kreativa friheter med berättelsen, vilket inte gör särskilt mycket.

De nya figurer som följer med spelet håller samma klass som tidigare och både Rey och Finn är detaljerade och påminner en hel del som sina verkliga förlagor. Piloten Poe Dameron finns också tillgänglig att köpa separat och kan låsas upp för att användas genom hela kampanjen. Detsamma gäller för filmens store skurk, Kylo Ren. Denne ondskefulle krigare är förmodligen den bästa figuren som hittills gjorts till Disney Infinity och hans posering fångar perfekt karaktärens personlighet från filmen, tillsammans med hans ikoniska ljussabel.

2 (1)The Force Awakens fortsätter i samma spår som tidigare kampanjer i Disney Infinity 3.0, vilket inte nödvändigtvis är något negativt. Det är fortfarande lika underhållande som tidigare och ger oss en chans att få spendera mer tid med de nya karaktärerna som många av oss redan har lärt oss att älska. Alla tidigare karaktärer från Star Wars i Disney Infinity 3.0 kan även låsas upp och användas och det är riktigt roligt att ställa min upplevlade Ashoka Tano mot Kylo Ren. Dessutom får vi mer av BB-8. Man kan aldrig få för mycket av BB-8.

Ruskigt välgjorda figurer
Underhållande kampanj och sidouppdrag
BB-8