Recension: Chivalry: Medieval Warfare

Som en amatörmässig historienörd har medeltiden alltid fascinerat mig. Det är lätt att fastna för de berättelser som levt kvar från dessa mörka tider och både filmer och böcker har skildrat perioden på intressanta och spännande sätt. När det kommer till spel har jag dock saknat riktigt bra medeltida upplevelser.

image (37)Chivalry: Medieval Warfare gör sitt bästa för att ändra på detta genom att erbjuda klassiska dödsmatcher mellan riddare beväpnade med svärd, sköldar, yxor och mycket annat. Konceptet är smått briljant i sin enkelhet men slutresultatet lämnar dessvärre en hel del att önska.

Chivalry är inte ett avancerat spel att lära sig. Det handlar kort sagt om män i rustning som slår eller skjuter på andra män i rustning och det gäller att vara det lag som har krigare kvar i slutet. Det finns fyra olika klasser att välja mellan som alla har olika egenskaper. Jag kan ta mig an rollen som bågskytt och hålla mig på avstånd för att hjälpa mitt lag. Om jag hellre vill ge mig rakt in i stridens hetta kan jag klä mig i den tyngsta rustningen som finns och bli medeltidens svar på en vandrande stridsvagn där jag rör mig långsamt men kan orsaka otrolig skada.

image (39)Matcherna kan kort och gott beskrivas som kaos. Metall slår emot metall, skallar krossas och spelare förvandlas till vandrande nåldynor när bågskyttarna sätter igång. Det går dessutom att skada mina lagkamrater om jag inte är försiktig, vilket jag fick erfara den svåra vägen. Kartorna som erbjuds är inte särskilt många och är ganska snarlika med färgerna brun, mörkgrön och grå som de klart dominanta.

Problemet med Chivalry är att stridssystemet inte är särskilt roligt. Fysikmotorn är långt från pålitlig och när jag svingar mitt bredsvärd kan det likaväl träffa min lagkamrat eller bara dela på luften istället för att träffa den fiende jag har framför mig. Samtidigt kan jag med nästa hugg träffa en fiende som verkar stå bakom mig.

Samtidigt är bilduppdateringen under all kritik och haltar mer ofta än sällan. När det handlar om ett spel där reflexer och kontringar är av stor vikt är det inte okej att ha en så pass inkonsekvent bilduppdatering, särskilt inte när spelet grafiskt sett påminner som ett halvdant Xbox 360-spel.

image (38)Jag vill tycka om Chivalry mer än jag gör. Konceptet är briljant och matcherna kan i ärlighetens namn vara otroligt underhållande emellanåt trots alla tekniska problem. Spelet är utvecklat av ett litet team och de ska ha all heder för att de har skapat ett spel som verkligen känns unikt. Jag hoppas att utvecklarna får chansen att göra en uppföljare och att de då åtgärdar de brister som finns för Chivalry: Medieval Warfare är själva definitionen av det som kallas en oslipad diamant.

Originellt upplägg
Välgjord ljudbild

Buggigt