Recension: Wasteland 2 – Director’s Cut

InXile’s hyllade uppföljare till den första upplagan från 1988 kommer nu äntligen till konsol. Uppdaterad och raffinerad utifrån dess originalsläpp 2014 kan nu även Xbox One-spelare njuta av detta otroligt välutformade rollspel. Ladda vapnen, fyll på kantinerna, och förbered dig på alla faror som finns där ute i den karga ödemarken.

Wasteland är ett rollspel som utspelar sig i ett post-apokalyptiskt USA efter att kärnvapenkrig förintat nästan allt liv och lämnat efter sig en karg ödemark, ett bokstavligt ”wasteland”. Med fyra karaktärer som du antingen väljer utifrån ett förhandsval eller specialiserar själ ska du ta dig ut i världen och utföra uppdrag, rädda personer, förinta muterade fiender, och andra objektiv som ges av karaktärer i spelet.

image (1)
Du börjar som ett gäng utbyggds jägare som får i uppdrag att besöka vissa vitala punkter för att reda ut vad som har hänt vid utposterna. Därifrån spannar spelet snabbt ut med delobjektiv, nödsignaler från civila och militanta utposter och redan då får du forma din egen historia genom att bedöma vem som mest förtjänar din hjälp.

Karaktärsuppbyggnaden och hanteringen är väldigt genomtänkt och kanske lite väl invecklad för någon som inte har erfarenhet av rollspel sedan tidigare. Om du väljer att skapa en egen karaktär så kan du välja kön, ras, till och med namn och bakgrundshistoria. Attributer och färdigheter kan fördelas fritt i början, vilka vapen som karaktären ska vara specialiserad inom, om denna ska vara en fältdoktor eller kirurg ifall någon skulle skadas, om den har en silvertunga under konversationer eller hellre tar sig igenom samtal med en sträng auktoritär ton.

Spelet är uppbyggt med fri utforskning utanför strider, likt många andra rollspel. Du kan interagera med karaktärer, utbyta information och ta dig an nya utmaningar. Det är inte mycket du kan göra för att påverka omgivningen, men omgivningen kan vid vissa tillfällen ge dig överläge i strid. Som utbyggds jägare finns det dock ibland många humoristiska och morbida möjligheter, allt ifrån att reparera trasiga brödrostar för att se vad folk gömt i dem till att plundra gravar och hitta både det ena och det andra. Världen är dock uppdelad i delkartor, att resa från en utpost till en annan gör genom att dra markören över världskartan. Spelet har alltså ingen öppen värld, vilket skulle ha uppskattats i ett sådant här spel. Dock finns det många scenarion som kan uppstå under denna transport, allt ifrån att hitta en oas att fylla på kantinerna med till radioaktiva områden och bakhåll.

wasteland-2-07-30-15-1
Striderna som uppstår är tur-baserade, det vill säga att dina karaktärer och motståndarna får agera och attackera i omgångarna. Varje karaktärs tur har ett visst antal aktions poäng som kan fördelas i form av förflyttning till en mer strategisk position, attacker och nödvändiga akter som att ladda vapnen eller reparera ett vapen som har en patron som råkat fastna. Alla attacker har en viss procent chans till att lyckas, beroende på fienden och din position. Valmöjligheten finns även att sikta in dig på en specifik kroppsdel för extra bonus, dessa har dock i regel mycket sämre odds men kan medföra extrema fördelar under stridens gång.

Det man märker efter några strider är att spelet kräver noggrant och strategiskt tänkande, inte bara under stridernas gång utan viktigast av allt efter de är över. Ammunition är det främsta problemet, då varje vapen typ har sin egna speciella ammunition som utanför speciella säljare är väldigt svårt att få tag på och finns i lågt utbud. Medicinpaket kan köpas väldigt billigt, så länge man har en med färdigheter inom medicin så lär man överleva ett bra tag. Att dra sig tillbaka till en säker utpost efter ett par möten är därför något man alltid bör ha med sig i bakhuvudet.

Wasteland-2-Directors-Cut (1)
Allt som allt så är Wasteland 2 – Directors Cut ett otroligt välutformat och genomtänkt spel med många aspekter som gör det till ett bra spel för erfarna rollspelsfantaster. Det kändes dock inte riktigt som att det fanns en ordentligt genomtänkt historia, utan mer segmenterat med delmoment som inte nödvändigtvis behövde hänga ihop.

Största +
Väldigt bra spelupplägg, väl utformat stridssystem
Detaljerat karaktärssystem

Största –
Saknad av sammanhängande historia, väldigt segmenterad
Extremt stora skillnader i svårigheter mellan de olika graderna
Saknad av öppen värld för utforskning

9av10

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*