Recension: King’s Quest – Chapter 1: A Knight to Remember

King’s Quest är en spelserie vars blotta namn väcker nostalgiska minnen hos miljoner av spelare världen över. Serien, som debuterade under tidigt 80-tal, var legendariska Sierras första stora steg in i äventyrsgenren och banade väg för serier som Space Quest, Police Quest och även Leisure Suit Larry. Nu har det dock gått lång tid sedan vi fick en ny del i serien och även om den fallit i glömska hos många har suget efter ett nytt tillskott funnits där.

King's Quest 1När Sierra nu har återuppstått under Activisions vakande öga är det därför inte helt oväntat att ett av deras första projekt har varit att blåsa liv i just King’s Quest. Serien har fått en rejäl grafisk ansiktslyftning och mycket har förändrats. Samtidigt är kärnan i serien relativt orörd av tidens tand, på gott och ont.

När spelet börjar får vi se unge Graham på jakt efter en legendarisk magisk spegel. Samtidigt berättar en äldre man om äventyret. Efter denna prolog står det klart att det är den åldrande kung Graham som berättar historier för sitt barnbarn om sina många äventyr. Därefter tar nästa historia vid och spelet börjar på allvar.

Den unge Graham anländer till kungariket Daventry för att ställa upp i riddarspelen för att vinna en plats vid kungens hov. Vad som följer är en spännande och framföralt humoristisk berättelse som kommer att fortsätta under de följande fyra episoderna. Graham stöter på flera minnesvärda karaktärer under denna inledande episod och den persolige favoriten är Manny, en mycket kortväxt riddare som tidigt blir en av Grahams allierade och som blåses till liv av Wallace Shawn.

King's Quest 2Denna första episod lider dock av vissa problem. Många pussel är relativt simpla och tvingar mig inte direkt till någon större tankeverkamhet. Samtidigt känns den övergripande handlingen som väldigt mycket uppbyggnad inför det som komma skall. Detta är dock ganska vanligt när det gäller episodbaserade spel så jag har lärt mig att ha överseende med det.

Något som däremot väger upp dessa mindre brister är presentationen. Grafiken är sagolikt vacker och påminner en hel del om Don Bluths klassiska animerade filmer. Hela världen är omsorgsfullt skapad och även om möjligheterna att utforska är begränsad känns Daventry som en fullt realiserad värld, fylld med drakar, riddare och allt annat som vi kan förvänta oss av en fantasyvärld.

Samtidigt finns det några smarta referenser till tidigare delar i serien. De är underhållande för nykomlingar men fans av serien lär skratta gott åt dessa klipska skämt. Röstskådespelarna gör också sitt för att blåsa liv i spelvärlden och legendariske Christopher Lloyd är härligt charmig som gamle kung Graham samtidigt som röstveteranen Josh Keaton gör den yngre varianten.

King's Quest 3A Knight to Remember bådar gott inför framtiden och även om upplevelsen haltar lite smått emellanåt är jag mer än nyfiken på att se vad som händer härnäst. Över 30 år efter att det första spelet hade premiär är King’s Quest tillbaka i storform och det med besked.

Fantastiska miljöer
Underbara röstskådespelare
Charmiga karaktärer