Recension: PAYDAY 2: Crimewave Edition

Det är återigen dags att klä på sig kostymen, trä på masken, och utföra de mest välgenomförda bankrånen i historien. Det svenska företaget Overkill Software’s succé med PAYDAY: The Heist ledde till en uppföljare som nu lanseras till den nya generationens konsoler, med undertiteln Crimewave Edition, som innehåller allt tidigare släppt material.

Spelet ses ur förstapersonsperspektiv och bygger på strategi och utförande. Jag tar mig an rollen som en brottsling i ett kriminellt gäng som specialiserar sig inom smidiga och väl genomförda stötar och kupper. Karaktären jag spelar måste även ses över för att kunna utföra mina brott på mest optimala sätt. Jag låser upp vapen och utrustning genom spelets gång och har möjligheten att specificera vilka kläder jag ska ha på mig och vilken mask jag använder. Jag kan till och med välja vilken bakgrundshistoria jag föredrar att min karaktär har, dock utifrån förvalda alternativ.

PAYDAY 2 1Spelet handlar om att strategiskt planera och sedan utföra rån i varierande miljöer med olika hinder, möjligheter och belöningar. Du studerar all information du har om platsen via foton, översikt om placering av övervakningskameror, planlösningar etc. Möjligheter att kapa övervakningssystem finns, dock är de inte möjliga förrän du samlat ihop ”tjänster” från medbrottslingar, samt fixat ihop pengar för det.

Det största elementet i spelet är själva rånen. Dessa komplexa uppdrag kan utföras ensam, med upp till två stycken datorstyrda spelare, eller tillsammans med upp till tre andra spelare över Xbox Live (kräver Xbox Guld-medlemskap). Det finns flera olika typer av brott att utföra. Vissa av dessa som erbjuds på Crime.net, det personliga systemet man använder för att söka upp möjliga kupper att utföra, har benämningar som talar för extra belöningar (på grund av högre svårighetsgrad) samt möjligheten att kunna utföra brottet utan att dra uppmärksamheten till sig.

Under mitt första uppdrag kände jag redan hur pulsen gick upp i varv när jag försökte att dyrka upp bakdörren innan övervakningskamerorna hann filma min position. Men när man är för ivrig och inte rekognoserar banken innan kuppen uppstår det lätt komplikationer. Det andra uppdraget var lite mer välplanerat från första början, att exempelvis fixa dålig musik på en nattklubb minimerar risken för att civila ska råka bli skadade i korselden.

PAYDAY 2 2I enspelarläget känns det bra för att jag själv kan bestämma vad som skulle göras och vilken strategi som är bäst, men det är tyvärr inte tillräckligt. Som ensam kan jag inte kontrollera att borren öppnar upp valvet samtidigt som jag kontrollerar att gisslan inte ringer in polisen, då de datorkontrollerade medhjälparna endast är händiga när polisen väl kommit till platsen. Det här spelet är optimalt just när man spelar med flera personer, då alla möjliga scenarion kan både påverkas och förhindras.

En nedsättning med spelet är även hur de civila och datorstyrda karaktärerna till större delen endast består av en handfull modeller som klistras in flera gånger om och det blir lite tråkigt när man stöter på ett helt kontor som verkar bestå av tre personer som klonats ett antal gånger.

PAYDAY 2 3Trots dess brister i spelupplägg så är PAYDAY 2 ett väldigt underhållande spel som utmanar dig på många nivåer. Det är garanterat ett spel som jag kommer att fortsätta spela tills jag har ett drömsaldo på banken.

Välgjord spelmekanik
Varierande uppdrag
Kräver noggrant tänkande och strategi

Dåliga datorkontrollerade spelare
Upprepade karaktärsmodeller
Behovet av att spela med andra spelare för att det ska gå smidigt

En andra åsikt

PAYDAY 2 är ett spel byggt kring samarbete. Att spela med datorkontrollerade karaktärer är långt från optimalt och spelet blir snabbt långtråkigt. När jag tar mig an utmaningar tillsammans med andra spelare blir resultatet dock något helt annat.

Plötsligt är PAYDAY 2 en otroligt intensiv upplevelse där den komplexa spelmekaniken verkligen kommer till sin rätt. Att känna pulsen stiga samtidigt som polisens insatsstyrka närmar sig bankvalvet där jag och mina kumpaner håller till är något jag sällan upplever i andra förstapersonsskjutare.

Utvecklarna ska ha all heder för att de håller fast vid sitt koncept och sin vision och PAYDAY 2 erbjuder verkligen en upplevelse olik allt annat därute. Tyvärr dras helhetsintrycket ned en aning på grund av den föråldrade grafiken som fortfarande känns mer hemma på förra generationens konsoler.

8/10 – David