Recension: Tour de France 2015

Trots min förkärlek till Brynäs och Liverpool så har jag aldrig varit mycket för NHL och FIFA-spelen. Tanken bakom dem är underbar för alla fantaster: att kunna få laget att göra exakt som man själv anser att de ska göra. Själv har jag har aldrig riktigt sett fascinationen i det hela. Sport har för mig varit något att titta på, hellre än att spela.

Men två typer av sportspel har jag fastnat för till min stora förvåning; tennis-spel och nu cykel-spel.

Tour De France 1Det som både talar för och kämpar emot mig (som vanligtvis är en roll- och plattformsspelare) är upplägget kring racen. Jag styr och cyklar individuellt med en cyklist och kämpar om att ta mig fram till mållinjen först, vilket fungerade bra för mig i mitt första sprintlopp. Men vid andra loppet som låg på 177 km istället för 13 km insåg jag att strategi krävs för de längre loppen. Jag får välja noggrant vilka kullar jag kämpar dig upp för, när jag ska släppa pedalerna och låta nedförsbackarna göra jobbet, samt när jag bäst ska använda sportdrycker för att ladda upp lite extra. Men framför allt så måste jag hålla koll på mina lagkamrater, deras energi och placering i tävlingen.

Det är här som det blir intressant. Då jag har flera cyklister ifrån samma lag som tävlar samtidigt ökar jag inte bara mina chanser att vinna, jag kan också byta till en piggare cyklist i loppet om den jag använder för tillfället skulle tröttna. Om jag byter tar spelet över den andra cyklisten och gör sitt bästa för att han ska behålla sin plats i tävlingen samt piggna till.

Och det stannar inte bara där, då jag även kan kontrollera exakt vad mina medtävlande ska göra utan att behöva byta till dem. Märker jag att en är på väg upp för en jobbig backe? Bara att säga åt honom att trampa på extra mycket. Är två cyklister ganska långt fram men inte i behov av att ta sig fram först i just den här stunden? Då kan jag säga åt dem att stanna i den gruppen som de befinner sig i nu tills jag känner för att byta till en av dem.

Tour De France 2Grafiken är inte den bästa tyvärr, då miljön och karaktärerna ser ut som en mer högupplöst rendering av ett Xbox 360-spel. Min favorit som ska vara 24 år gammal såg ut att vara närmare 50.

Mekaniken bakom bromsning är inte den bästa heller dessvärre. Då jag ska kunna bromsa försiktigt genom att lätt trycka in knappen så blir det lite problematiskt när cyklisten bestämmer sig för att stanna mitt på gatan så fort jag rör bromsen. Att släppa pedalerna i nedförsbackar och svängar kan tyvärr inte åtgärda problemet med bromsarna heller, då en sväng kan rödmarkeras både om jag cyklar i 70km/h eller 15km/h.

Sen finns det även andra irritationsmoment som till exempel andra cyklister som är i vägen, den där vägkanten som precis sabbade mitt hastighetsrekord, gräsfläcken som bromsade ned mig onödigt mycket och så vidare. Sådant är dock saker man får räkna med, det hade inte varit lika underhållande att tävla en raksträcka utan kurvor, backar och hinder.

Tour De France 3Mina första tankar kring Tour de France 2015 var inte alltför lyriska men till min stora förvåning har jag insett är det ett ganska underhållande spel ändå.

Strategin som krävdes för att kunna ta mig in först i mål var något som tog tid att utforma och att på bästa sätt lyckas hantera alla team-medlemmar är en utmaning. Men i det stora hela levererar Tour de France en överraskande bra upplevelse.

Realistiska system för kondition
Team-kontroll

Bristande broms-mekanik