Recension: LEGO Jurassic World

Jurassic Park är en av mina absoluta favoritfilmer genom tiderna. Det är svårt att beskriva hur stor påverkan Steven Spielbergs monsterfilm har haft på mig som person och mitt följande filmintresse. Även om The Lost World och Jurassic Park III lämnade en del att önska är det en filmserie som överlag ligger mig väldigt varmt om hjärtat.

Precis lagom till lanseringen av Jurassic World, den fjärde filmen i serien, ska det givetvis dundras ut ett tillhörande spel. Där jag i vanliga fall skulle rynka på näsan åt denna typ av licensspel har jag istället varit ruskigt exhalterad eftersom det rör sig om ett LEGO-spel signerat TT Games. Då denna studio sällan gör mig besviken har jag med andra ord tagit emot LEGO Jurassic World med öppna armar i hopp om att inte bli tuggad till döds av farliga urtidsödlor.

LEGO Jurassic World 3Namnet är dock lite missvisande då LEGO Jurassic World faktiskt baseras på samtliga fyra filmer i serien. Spelet startar med den ikoniska inledningsscenen från Jurassic Park där vi får se hur dödlig en Velociraptor kan vara. Här får vi dock en betydligt mer barnvänlig version utan de skräckelement som finns i filmscenen. Därefter får vi följa med Alan Grant, Ian Malcolm och de andra på äventyr på Isla Nublar och Isla Sorna där seriens klassiska scener återskapas med LEGO-spelens traditionella humor.

Om du vill kan du också sätta igång direkt med Jurassic World-nivåerna men personligen rekommenderar jag att spela hela berättelsen från början till slut. Samtliga delar är relativt fristående från varandra och innehåller dessutom originalrösterna från filmerna. Här stöter jag på mitt första problem med spelet. Flera repliker nämligen tagna direkt från filmerna och ljudkvaliteten på dessa är ofta undermålig. Framförallt i de sekvenser som baseras på den första filmen är ljudet dåligt optimerat och det känns som att någon rippat replikerna direkt från en DVD-version utan att bearbeta dem ordentligt. Detta förtar en del av känslan som annars är kort och gott enastående.

Att få återuppleva mina favoritscener från de första filmerna och ta kontroll över dess minnesvärda karaktärer är en fröjd och att äntligen få spela som Jeff Goldblum är fantastiskt. Pusslen är välgjorda i vanlig ordning och även om Jurassic-serien saknar ett lika brett karaktärsgalleri som till exempel Marvels universum har utvecklarna hittat en hel hög trevliga karaktärer att kontrollera.

LEGO Jurassic World 2Problemet är att många av dessa är väldigt lika varandra. Eftersom det rör sig om vanliga människor utan superkrafter eller specialförmågor har utvecklarna fått tänka till ordentligt för att skapa variation. Robert Muldoon kan till exempel spåra upp gömda hemligheter, Alan Grant kan gräva fram föremål och Barry från Jurassic World har ett gevär. I vissa fall känns dessa förmågor passande och naturliga men i många fall känns de mest krystade.

Detta vägs upp till viss del av möjligheten att spela som dinosaurierna. Att få ta kontroll över en T-Rex eller en raptor är precis lika underhållande som det låter och det går att ställa till med ordentligt kaos på de båda öarna.

Med LEGO Batman-spelen och LEGO Marvel Super Heroes har TT Games visat att de är som allra bäst när de får helt fria tyglar att skapa sina egna berättelser. Nu är de tillbaka till att återskapa filmer vilket gör att de känns en smula låsta. Samtidigt har de gjort det bästa av situationen och bjuder på flera fartfyllda sekvenser som känns fräscha och ibland även nyskapande för serien.

LEGO Jurassic World 1LEGO Jurassic World är i slutändan långt från det bästa TT Games har producerat. Vissa stunder känns det lite som ett mellanspel och andra stunder blänker det till med den briljans studion visat prov på otaliga gånger tidigare.

Är du ett fan av Jurassic Park kan du med gott samvete införskaffa LEGO Jurassic World enbart för nostalgin. Är du ett fan av LEGO-spelen finns det bättre alternativ men du lär ändå inte bli besviken.

Nostalgin
Spela som dinsaurier!
Den ikoniska musiken finns med