Recension: LA Cops

Är du, som jag, ett fan av så kallade Buddy Cop-filmer? Alltså filmer där två omaka snutar tvingas samarbeta och oftast blir vänner i slutändan? Då är du skyldig dig själv att kolla in LA Cops, ett strategiskt actionspel med fokus på samarbete för en spelare.

LA Cops 4Upplägget i LA Cops är egentligen ganska simpelt. Inför de åtta olika uppdrag som finns väljer jag två poliser ur en grupp som jag ska använda mig av. Alla poliser har olika styrkor och svagheter och en av dem kanske tål extra mycket stryk samtidigt som den andra är en bättre skytt. När jag valt mina poliser börjar uppdraget, som oftast består av att skjuta ihjäl eller arrestera samtliga fiender på kartan.

Spelet visas ur ett isometriskt perspektiv och den grafiska stilen är distinkt och färgstark. Rent spelmässigt känns LA Cops som en mer strategisk version av Hotline Miami med något lägre tempo. Jag kontrollerar båda poliser och kan växla mellan dem med ett enkelt knapptryck. Genom att placera ut mina poliser på strategiska platser kan jag locka in intet ont anande fiender och fånga dem i korseld som gör processen kort med dem. Samtidigt stupar mina lagens väktare relativt enkelt om de blir attackerade av för många fiender.

LA Cops 3Genom att rotera kameran runt om de olika rum jag stöter på kan jag upptäcka dörrar som jag inte såg tidigare eller kanske rentav dolda fiender. Att tänka en extra gång innan jag agerar är A och O i LA Cops och varje gång jag dör lär jag mig en ny läxa. Och dör gör jag ofta, då spelet på de högre svårighetsgraderna kan vara riktigt tufft. Det tar inte särskilt lång tid att blåsa igenom spelets uppdrag men samtidigt är det byggt för att spelas flera gånger. Att spela ett uppdrag om och om igen med olika kombinationer av poliser kan lätt bli vanebildande och jakten på högre och högre poäng lockar mig till att försöka ”bara en gång till”.

Dessvärre är miljöerna inte fullt så varierade som jag önskat. Tack vare, eller snarare på grund av, de starka färgerna känns alla miljöer ganska snarlika och jag glömmer lätt vilket uppdrag jag befinner mig på. Fiendens AI kan också vara högst ojämn emellanåt då de ibland upptäcker mig på en sekund medan de i andra fall knappt märker mig om jag står bredvid dem.

LA Cops 1Trots dessa missar har jag inga problem med att rekommendera LA Cops. Det är perfekt för de som är ute efter nya high score-jakter och det är perfekt för de som vill ha en stilistisk spelupplevelse där brutalt våld blandas med en hel del humor.

Utmanande strategi
Högt tempo
Rejält omspelningsvärde om du uppskattar poängjakt