Recension: Battlefield Hardline

Nytt tema, ny utvecklare, nya spellägen. Den legendariska Battlefield-serien är tillbaka och mycket har förändrats sedan den senaste delen. Samtidigt är mycket sig likt. Kan Visceral Games interaktiva polisdrama och dess nya flerspelarlägen återställa seriens skadade rykte efter det problemfyllda Battlefield 4? Det korta svaret är ett rungande ”JA!”

För att på bästa sätt förmedla styrkorna och svagheterna hos Battlefield Hardline har jag valt att dela upp recensionen i två delar, en för enspelarläget och en för flerspelarläget. Just enspelarkampanjerna i Battlefield-serien har ofta lämnat en hel del att önska. Bad Company-spelen har haft bra kampanjer men delarna 3 och 4 i huvudserien misslyckades rejält med att skapa intressanta karaktärer och berätta en spännande historia.

Hardline 4Visceral Games verkar vara medvetna om detta och har tagit i från tårna för att lyfta fram berättandet och för en gångs skull känns kampanjen som den huvudsakliga delen i ett Battlefield-spel, vilket verkligen inte hör till vanligheterna. Berättelsen, som presenteras som en TV-serie komplett med olika avsnitt och ett ”i nästa avsnitt”-liknande system som lånar en hel del från Netflix, följer Miamipolisen Nick Mendoza och hans kamp mot brottslingar, droger och korruption. Handlingen tar mig på en resa över USA från Miami till Los Angeles och tillbaka.

Detta leder till att jag får uppleva varierade miljöer och träffa nya karaktärer genom resans gång. Just skådespelarna är värda att lyfta fram lite extra då de flesta gör ett riktigt bra jobb. Då spelets karaktärer är designade efter sina skådespelare är det lätt att känna igen Kelly Hu från Arrow och X2, Alexandra Daddario från Percy Jackson-filmerna och Benito Martinez från The Wire. Imponerande ansiktsanimationer hjälper också till att öka inlevelsen.

Berättelsen är dessutom oväntat välskriven och även om många vändningar i handlingen syns på flera mils avstånd är det en underhållande och välspelad kampanj som tåls att upprepas. Detta främst eftersom utvecklarna har valt att lägga stort fokus på smygande i kampanjen. Jag kan förvisso rusa in med vapen i högsta hugg och göra processen kort med mina fiender men det lönar sig betydligt mer att tänka ett par steg extra innan jag agerar. Genom att arrestera fiender tjänar jag nämligen mer poäng som används för att låsa upp nya vapen och annan utrustning. På varje nivå finns det dessutom en handfull fiender som är efterlysta och om jag lyckas arrestera dessa får jag ännu mer poäng. Utöver detta finns det ledtrådar som är kopplade till olika utredningar att finna i spelvärlden. Genom att samla på mig dessa kan jag lösa ouppklarade fall och få tillgång till specialutrustning.

Hardline 1Allt som allt är kampanjen en frisk fläkt jämfört med den traditionella ”en soldat måste rädda världen från en ond terrorist”-berättelsen som verkar vara standard i förstapersonsskjutare nuförtiden. Det är inte bara den bästa kampanjen i serien sedan Battlefield: Bad Company släpptes 2008, det är en av de bästa kampanjer jag upplevt i en förstapersonsskjutare på flera år.

När kampanjen är avklarad är det såklart dags att bege sig över till det dunkande hjärtat i Battlefields kropp, nämligen flerspelarläget. Stridande militära fraktioner är utkastade till förmån för matcher mellan poliser och brottslingar. Som en följd av detta får vi också ta del av ett helt gäng nya spellägen som ansluter sig till klassiker som Team Deathmatch och seriens ikoniska Conquest-läge.

Redan under min första match märker jag stor skillnad jämfört med Battlefield 4. Kartorna är inte lika enorma som i föregångaren och tempot är betydligt högre, oavsett vilket spelläge jag väljer. I Hotwire har kontrollpunkterna från Conquest förvandlats till fordon som måste hållas i rörelse för att poängen ska ticka in. Just Hotwire har blivit mitt personliga favoritläge i Hardline och även om vissa matcher kan sammanfattas som att två lag kör i en cirkel runt kartan är det få saker som är lika tillfredsställande som att tillsammans med min trupp lägga mig i bakhåll och ta ut en hel konvoj av fiendens fordon på bara ett par sekunder.

Battlefield Hardline 2Två andra lägen som har blivit små favoriter är Rescue och Crossfire. I det förstnämnda läget måste en liten grupp poliser rädda två gisslan från brottslingarna eller helt enkelt skjuta alla fiender. Motståndarlaget måste antingen stoppa poliserna eller hålla gisslan inlåst tills tiden går ut. Om jag blir skjuten under dessa matcher måste jag vänta tills nästa runda. Rescue flörtar en hel del med Counter-Strike-spelarna och en runda kan vara över på bara ett par sekunder. Läget är intensivt och nervkittlande och otroligt underhållande.

Detsamma gäller för Crossfire, där polisen måste eskortera en spelarkontrollerad VIP till en flyktpunkt. Det är upp till brottslingarna att skjuta denna VIP innan han lyckas fly. Även här är det ett liv per spelare och runda som gäller och intensiteten är otroligt hög, precis som i Rescue.

Andra nya spellägen är Blood Money och Heist. I båda dessa är det pengar som står i fokus på olika sätt. Blood Money fungerar ungefär som CTF där de båda lagen måste strida om en stor mängd pengar som finns på kartan och i Heist ska polisen stoppa ett gäng bankrånare. Dessa lägen är underhållande men inte riktigt på samma nivå som de jag nämnt tidigare. Det bör dock påpekas att av alla spellägen i Battlefield Hardline finns det inget som är direkt tråkigt, vilket är anmärkningsvärt.

Hardline 2Systemet för att låsa upp nya vapen har också förändrats. Istället för att behöva spendera tio timmar i flerspelarläget för att nå den nivå jag behöver för att låsa upp det maskingevär jag vill ha kan jag nu spara mina pengar under ett par matcher och sedan köpa det. Genom att använda det kan jag sedan låsa upp nya tillbehör som kikarsikten, magasin och liknande, vilket känns som en bra kompromiss. Ett gäng nya föremål som änterhaken och zip-linan hjälper också till att skapa mer variation i matcherna.

Flerspelarläget bjuder alltså även det på ett rejält paket och jag kan glädjande nog meddela att jag under mina dryga 20 timmar i flerspelarläget aldrig stött på några som helst problem. Jag har inte märkt att spelet laggat, jag har inte blivit utsparkad från matcher utan anledning och spelet har aldrig kraschat. Detta är riktigt goda nyheter efter de stora problem som tyngde ned Battlefield 4 när det släpptes. Den enda egentliga bugg jag stött på är i ett uppdrag i flerspelarläget då en fiende glitchade in i en vägg och jag kunde smyga förbi honom obemärkt men detta är alltså allt.

Battlefield Hardline till Xbox One må bara köras i en upplösning på 720p men detta är inget jag tänker på när spelet är igång. Kampanjen stoltserar med en hel del riktigt läckra ljuseffekter och under ett uppdrag får vädret en stor roll och imponerar rejält. Bilduppdateringen känns som att den ligger nära 60 bildrutor per sekund och jag har inte stött på några tillfällen då jag märkt några större fall på den fronten.

Hardline 3Jag kan i slutändan inte annat än att lyfta på hatten åt Visceral Games. De har tagit sig an en anrik spelserie och gjort något eget med den utan att gå alltför långt från grundkonceptet. Resultatet är en förstapersonsskjutare som erbjuder en spännande kampanj och ett fantastiskt underhållande flerspelarläge. Om du var orolig för Battlefield-serien efter den fjärde delen kan jag lugnt säga att Hardline faktiskt är bättre än sina två senaste föregångare både när det gäller enspelar- och flerspelarläget.

Spännande kampanj
Briljanta tillskott i flerspelarläget
Bra skådespelarinsatser