Recension: Final Fantasy Type-0 HD

Så har tiden äntligen kommit. En av världens största spelserier har tagit steget in i den nya generationens konsoler. Jag gissar dock att få fans därute hade förväntat sig att Final Fantasys första bidrag till den nya hårdvaran skulle vara en nyversion av ett gammalt PSP-spel.

Men om du uppskattar den anrika serien bör du definitivt inte bli avskräckt av spelets ursprung för det finns mycket gott att hämta i Type-o HD. En lång och spännande kampanj trängs med ett intressant stridssystem men hålls även tillbaka av en handfull problem.

Jag ska inte påstå att jag har spelat tillräckligt många delar i Final Fantasy-serien för att vara en expert på den. Tvärtom är jag snarare något av en nybörjare. Trots att jag endast har två tidigare titlar under mitt bälte (Final Fantasy X HD och Lightning Returns: Final Fantasy XIII) inser jag ändå snabbt att Type-0 HD skiljer sig rejält från sina syskon.

Type-0 1I den inledande sekvensen får vi se en ung soldat bli brutalt avrättad av sina fiender. Just detta påverkar mig inte särskilt mycket men när soldaterna bara sekunderna tidigare skjutit en stackars Chocobo fick jag en rejäl klump i halsen. Inledningen gör sitt bästa för att etablera Type-0 HD som ett mörkare, allvarligare Final Fantasy.

Denna känsla hänger kvar genom det långa äventyret även om vissa element gör sitt bästa för att förta den. Pipiga Moogles må vara en stor del av Final Fantasys värld men jag finner mig snabbt otroligt irriterad när de pumpar ut sin catchphrase “Kupo” i parti och minut. Särskilt under det inledande uppdraget då jag inte ens blivit presenterad för varelserna än utan bara hör en röst som säger “Kupo”.

Moogles är dock ett av de minsta problemen med Type-0 HD. Röstskådespelarna är ett av de större då de är rent ut sagt horribla. Det låter snarare som röstinsatser i ett tidigt PlayStation-spel och många karaktärer talar utan ens några försök till inlevelse eller engagemang.

Den största boven i dramat återkommer jag dock till senare då jag inte vill låta alltför negativ angående Type-0 HD. Det är nämligen långt från ett dåligt spel utan det är faktiskt riktigt bra. Karaktärerna må presenteras på ett ganska intetsägande sätt men deras historia är det inget fel på.

Type-0 3Spelets huvudkaraktärer är Class Zero, en grupp begåvade kadetter som alla har olika färdigheter. Spelet utspelas i Orience, ett land delat i fyra nationer som alla drar kraft från varsin magisk kristall. När Cid, den militäre ledaren för Militesi-imperiet startar krig blir nationen Rubrum hårt drabbat. Efter spelets inledning riktar Rubrums ledare sitt fokus mot Class Zero, som blir nationens främsta vapen i kriget.

Class Zero består inledningsvis av tolv studenter men snart ansluter ytterligare två. Genom kampanjens gång kan jag fritt välja mellan vilka karaktärer jag vill ha med mig i strid och jag kan fritt växla mellan dem. Tack vare möjligheten att blixtsnabbt kunna byta karaktärer när det hettar till är striderna föredömligt snabba. Seriens klassiska turordningsbaserade strider känns avlägsna när jag avfyrar ett regn av pilar med en karaktär för att i nästa sekund svinga en stor lie mot fiender som kommit nära mig och till slut avsluta med en kort eldstrid med pistoler.

Möjligheten att kombinera olika karaktärer och dess förmågor öppnar upp Type-0 HD för ett rejält taktiskt djup och det gäller att kunna balansera min grupp inför kommande strider. Detta mer actionfokuserade upplägg passar spelet riktigt bra och striderna hör till dess absoluta höjdpunkter.

FFType0__Screenshot_16_1424097806.02.2015_16Faktum är att striderna hade kunnat vara ännu bättre om det inte vore för spelets största svaghet. Kameran i spelet är nämligen bland de sämsta jag upplevt i något spel överhuvudtaget. Det är i princip omöjligt att göra små finjusteringar av kamerans position utan den vill istället fara omkring efter eget bevåg. Jag bör dock nämna att kameran egentligen inte är trasig på något sätt utan den är bara otroligt dåligt programmerad. Det märks tydligt att originalet inte byggdes för att ha en separat kameraspak och detta gör att nyversionen också får lida.

Jag hade dock kunnat hantera kameraproblemen jag sluppit spelets löjligt överanvända rörelseoskärpa. Så fort jag försöker röra kameran förvandlas bakgrunderna till en suddig smet där det är i stort sett omöjligt att urskilja några som helst detaljer. Faktum är att Type-0 HD är ett av extremt få spel vars kamera faktiskt gör mig illamående. Som följd av detta har jag varit tvungen att spela i kortare sessioner för att låta yrseln och huvudvärken släppa. Jag är dock medveten om att denna typ av problem är högst individuella från person till person men då jag upplevt dem i så pass stor utsträckning känner jag att de bör nämnas.

Type-0 2Det är trist att kameran förstör så pass mycket av upplevelsen då Type-0 HD i övrigt är riktigt bra. Striderna känns fräscha och intensiva, handlingen tar fart efter ett tag och det erbjuds väldigt mycket spel för pengarna. Final Fantasy-fans som är ute efter något nytt lär bli mer än nöjda med Type-0 HD och även om du är en nykomling i serien är detta ett annorlunda tillskott men likväl en bra punkt för att hoppa på tåget.

Klockrent stridssystem
Komplex, politiskt laddad handling
Betydligt mörkare än andra Final Fantasy-spel