Recension: Resident Evil Revelations 2 – Episode 2 och 3

Efter den första, minst sagt underväldigande episoden av Resident Evil Revelations 2 gick jag in i episod 2 med låga förväntningar. Den första episoden må ha slutat med ett spännande avslöjande men vägen dit kantades av enformiga spelsekvenser, karaktärer som inte fångade mitt intresse för fem öre och en rejäl brist på skräck.

RE Revelations 2 1-3Just därför blir jag så glad när det visar sig att episod 2 och 3 skruvar upp tempot rejält. Det står snabbt klart att den första episodens främsta syfte är att agera prolog och ställa upp pjäserna för det spel som väntar längre fram. Den första timmen må lämna en bitter eftersmak men den som orkar ta sig vidare in i den andra och tredje episoden kommer upptäcka att saker och ting blir bättre.

De två mittersta episoderna av Revelations 2 lyckas nämligen göra mig mer intresserad av berättelsen och den ö som spelet utspelas på. Redan i inledningen av den andra episoden stöter jag på nya karaktärer som blir en frisk fläkt i berättandet. Att öppna upp karaktärsgalleriet utöver de fyra huvudkaraktärerna gör underverk och för första gången sedan jag startade spelet är jag faktiskt nyfiken på vad som ska hända.

Tyvärr är huvudkaraktärerna fortfarande tämligen ointressanta och jag har svårt att få någon relation till både Moira och Natalia. Spelmekaniskt sett har det av förklarliga skäl inte heller hänt något revolutionerande jämfört med den första episoden. Ett gäng nya vapen introduceras i de båda episoderna tillsammans med nya fiender och miljöer. Just miljöerna känns betydligt mer intressanta än fängelset från del 1 och gör ett bra jobb med att skapa mer variation. Skjutandet fungerar fortfarande helt okej men sticker fortfarande inte ut på något anmärkningsvärt sätt.

RE Revelations 2 1-1Även i dessa delar är kampanjen uppdelad i två halvor, där jag kontrollerar olika karaktärer. Detta känns mer genomtänkt än i episod 1 och det bjuds på större miljöombyten, vilket är välkommet. Det största problemet jag har med Revelations 2 är dock fortfarande bristen på riktig skräck. Visst, det kastas groteska fiender på mig i en jämn ström under kampanjens gång men det är sällan jag ens ryggar tillbaka hemma i soffan.

Av förklarliga skäl har jag valt att inte gå in i större detalj kring handlingen i episod 2 och 3. Detta dels eftersom det i princip kräver att jag avslöjar detaljer från den första episoden och dels för att det förtar en hel del av spelets starkaste kort. Efter den första episoden var jag besviken på handlingen i Revelations 2 men med de två följande episoderna har den plötsligt blivit dess bästa egenskap, vilket jag verkligen inte hade väntat mig.

Dessutom har längden på episoderna ökat rejält. Istället för de dryga 60 minuter det tog för mig att klara den första episoden får jag nu ett par timmars speltid ur både episod 2 och 3. Detta gäller bara för den första genomspelningen och sedan finns det nya utmaningar att ta mig an samt nytt material till spelets Raid-läge.

RE Revelations 2 1-4Efter tre avverkade episoder känns Resident Evil Revelations 2 betydligt bättre än det inledningsvis gjorde. Spelet är fortfarande inte extraordinärt på något sätt men jag märker att ett klart godkänt actionspel börjar ta form. Nu hänger allt på den fjärde och sista episoden, som avgör om berättelsen får ett värdigt avslut eller om det faller platt.

Något som jag dock har funderat på en hel del är vad spelet egentligen tjänar på att vara episod-baserat? Utöver twisten i slutet på episod 1 är det få saker som talar för att upplägget faktiskt gynnar spelet. Just nu känns det ärligt talat som att det passar bättre som ett vanligt spel med mer traditionellt upplägg när det gäller berättandet. De som väljer att vänta på den fysiska lanseringen där alla episoder finns tillgängliga direkt kan alltså komma att få den bättre upplevelsen i slutändan.

Hur som helst har Resident Evil Revelations 2 börjat få upp farten med episod 2 och 3. Framförallt den tredje delen hänger kvar i mitt medvetande som den klart bästa delen hittills och nu hoppas jag på att episod 4 toppar den och levererar ett riktigt bra avslut på denna serie. Recensionen av episod 4, komplett med betyg för hela spelet, läser ni här på X1Sverige.se under nästa vecka.

Handlingen blir betydligt bättre
Intressanta sidokaraktärer
Mer varierade miljöer

Fortfarande brist på skräck
Huvudkaraktärerna fångar inte mitt intresse

(Då Resident Evil Revelations 2 är ett episodbaserat spel som kommer att släppas i fyra delar har vi beslutat att inte sätta betyg på varje enskild episod. Ett fullständigt betyg kommer istället först när samtliga episoder har recenserats. Bilderna i denna recension är även från den första episoden för att undvika spoilers.)