Recension: Dragon Ball Xenoverse

Dragon Ball har varit en stor del av mitt liv sedan slutet av 90-talet. Jag var bekant med japansk anime sedan tidigare tack vare serier som Sailor Moon, Starzinger och Saber Rider men just manga hade jag inte stött på tidigare. När Akira Toriyamas legendariska serie släpptes i svensk översättning var jag fast och än i dag finns samtliga 42 volymer säkert nedpackade i vårt förråd.

Dragon Ball XenoverseGenom åren har jag upplevt mängder av spel baserade på Dragon Ball. Många av dem har varit bra och många har varit ganska ruttna. Framförallt har de flesta spel alla berättat samma historia. Det har börjat i starten av Dragon Ball Z när Raditz anländer till Jorden och har sedan skildrat resan till Namek, striden mot Cell och så vidare. Dragon Balls universum är så rikt och fyllt med spännande karaktärer att utvecklare borde ha kunnat göra något annat med konceptet.

In på arenan träder Xenoverse, en titel som låter mig skapa min egen karaktär, välja vilken ras han eller hon tillhör och skriva dessutom om historien i Dragon Ball på en rad olika sätt. I spelets inledning blir jag uppsökt av Trunks som arbetar med en kår tidsresande slagskämpar. Det visar sig att den tidslinje vi alla är bekanta med håller på att förändras. Son Goku faller i strider han borde vinna, vänner blir fiender och världen är på väg att gå under, helt enkelt.

Dragon Ball Xenoverse 3Min egenskapade karaktär Emma (döpt efter min sambo,givetvis) ansluter sig till denna grupp slagskämpar och börjar resa i tiden för att rätta till tidslinjen och ställa allt till rätta igen. Detta upplägg verkar ha låst upp extra kreativitet hos utvecklarna för Dragon Ball Xenoverse bubblar över med fantasirikedom.

Utöver de många strider jag ställs inför finns det en öppen hub-värld där jag fritt kan vandra omkring. Det finns butiker där jag kan låsa upp nya förmågor, kläder och föremål som alla påverkar min karaktär. Det finns turneringar att ställa upp i, lag att ansluta mig till och sidouppdrag att utföra. Hub-världen pryds dessutom av en gigantisk staty av karaktären Mr Satan, vilket aldrig någonsin kan vara något negativt.

Genom att utföra uppdrag får jag erfarenhetspoäng som jag sedan fördelar efter eget tycke och smak. Min kvinnliga Saiyan spöar upp fiender på löpande band och blir starkare och starkare samtidigt som motståndarna blir allt tuffare. Striderna är härligt kaotiska och fylls av så många blixtsnabba sparkar, teleporteringar, specialattacker och flygande energiprojektiler att min hjärna har svårt att hänga med. Precis som Dragon Ball ska vara, med andra ord.

Dragon Ball Xenoverse 2Under många strider får jag dessutom sällskap av karaktärer från Dragon Balls stora galleri. För det mesta sköter sig de datorkontrollerade karaktärerna sig ypperligt men då och då tar de riktigt idiotiska beslut som innebär att jag måste lägga dyrbar tid på att rädda dem istället för att fortsätta slåss. I gengäld kan de dock hjälpa mig också om jag skulle falla i strid.

Tyvärr har kameran en tendens att ställa till det emellanåt. På de stora, öppna slagfälten fungerar den alldeles utmärkt men när jag hamnar i mer trånga utrymmen har jag svårt att se vart min karaktär håller hus, än mindre vad hon sysslar med. Detta leder inte helt sällan till att min hälsomätare halveras på grund av att jag helt enkelt inte ser vad som händer.

Denna miss drar ned helhetsbetyget då det händer så pass ofta och det är tråkigt att strider som annars är så pass episka och spektakulära ska hållas tillbaka av dålig kameraprogrammering. Ett annat problem är att det i dagsläget är väldigt svårt, nästintill omöjligt, att hitta motståndare online. Detta beror dock förmodligen på antalet spelare än spelets nätkod då övriga onlinefunktioner fungerar smärtfritt.

Dragon Ball Xenoverse 4Dessa problem häller dock inte tillräckligt mycket smolk i bägaren för att förstöra Dragon Ball Xenoverse. Det är en färgsprakande, fartfylld upplevelse som plockar fritt ur de bästa delarna av Dragon Ball och sätter en intressant twist på dem genom introduktionen av min egenskapade karaktär.

Xenoverse är dessutom det kanske snyggaste anime-inspirerade spelet jag någonsin sett med fantastiska karaktärsmodeller och en stil som känns som plockad direkt från Akira Toriyamas hjärna. Även om du inte är ett Dragon Ball-fan lär du kunna hitta något att avnjuta i Xenoverse. Den MMO-inspirerade hub-världen, det välgjorda stridssystemet och presentationen är alla tilltalande delar av en fantastisk helhet. Om du dessutom är ett fan av Son Goku, Vegeta och de andra är Dragon Ball Xenoverse inget mindre än ett spel som du bara Kame-Hame-Måste-Ha.

Fantastisk presentation
Välgjort stridssystem
Fullmatat med innehåll