Recension: RISK

Det klassiska strategispelet RISK har digitaliserats ett flertal gånger genom åren och nu har turen kommit till Ubisoft och Zoë Mode att presentera sin version av den intensiva kampen om världsherravälde.

RISK 2Den största nyheten med just denna version av RISK är inkluderingen av IRIS, en kvinnlig AI som kan hjälpa spelaren med taktiska råd och planering. IRIS föreslår vilka regioner jag ska attackera, vilka vägar jag ska flytta mina trupper och vilka regioner som behöver förstärka sitt försvar.

Utöver detta kan jag genom att kontrollera större områden låsa upp olika kort som under följande runda kan bytas in mot fler trupper. Jag kan välja att antingen lösa in dem direkt och få ett fåtal extra trupper, eller spara dem och vid ett väl valt tillfälle släppa lös en enorm armé på spelplanen.

RISK 4Inkluderingen av dessa kort skapar ytterligare taktisk nerv till spelet då jag måste väga snabba resultat mot långsiktiga. Ska jag våga spara mina kort för ett stort anfall längre fram eller ska jag förstärka mina trupper med de få extra resurser jag har? Om jag spelar mot datorkontrollerade motståndare är det ett svårt val, när jag möter mänskligt motstånd är det ännu svårare.

Tyvärr känns IRIS inte riktigt lika lyckad, då hennes tips antingen är självklara eller urusla. När jag tydligt ser att jag borde förstärka mina trupper i Nordamerika kan IRIS istället föreslå att jag skickar förstärkningar till Asien, där det verkligen inte behövs. Hennes tips är lika slumpmässiga som de digitala tärningar jag använder i strid.

RISK 3När det kommer till just striderna presenteras de som väntat. Det är små digitala stridsvagnar och attackplan som anfaller varandra baserade på tärningarnas resultat. Korta animationer dyker upp när bombplan anfaller eller när stridsvagnar skjuter och liknande. Tyvärr dras dessa sekvenser av otroligt låg bilduppdatering som gör att sekvenserna hackar rejält.

RISK är inte ett grafiskt krävande spel på något plan så varför utvecklarna låtit något sådant här följa med in i den färdiga produkten är för mig obegripligt. Mer tid för finputsning och anpassning av grafikmotorn hade förmodligen kunnat lösa detta problem men som läget är just nu finns det kvar och det är en nagel i ögat på en annars trevlig presentation.

RISK bjuder på en hel del Wargames-känsla, vilket aldrig är något negativt. Vare sig om jag spelar själv mot datorn eller tar mig an mänskligt motstånd är min hjärna och kropp på helspänn hela tiden. RISK må se ut som ett stillsamt spel men det blir lätt en kamp på blodigaste allvar när ens trupper börjar tunnas ut och fienden närmar sig med en överlägsen styrka.

RISK 1IRIS känns dock som ett överflödigt tillskott som inte gör någon större skillnad då jag i slutändan litar mer på mitt eget taktiska tänkande och de grafiska problemen är ruskigt irriterande. Det faktum att jag inte kan hoppa över de datorkontrollerade motståndarnas omgångar är också trist och leder till perioder då jag sitter och bara försöker snabbtrycka mig genom deras agerande.

Utöver dessa missar är RISK dock en underhållande upplevelse för alla strategifans därute. Det slår dock inte den fysiska upplevelsen av en omgång RISK tillsammans med tre kamrater runt ett köksbord.

Många taktiska valmöjligheter
Spel mot riktiga människor eller AI