Recension: Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

Har du någon gång velat kliva in i skorna som världshistoriens mest berömde detektiv? Har du velat ta dig an kluriga mordgåtor och använda din slutledningsförmåga för att avgöra vem som är skyldig eller oskyldig? Då är Sherlock Holmes: Crimes & Punishments spelet för dig.

Utvecklarna Frogwares har under flera år levererat spel baserade på Sir Arthur Conan Doyles ikoniske detektiv och Crimes & Punishments är den första delen i serien som släpps till den nya generationens konsoler. Det märks att studion har haft mer kraft att leka med, då spelet använder sig av Unreal Engine 3 och faktiskt ser ruskigt bra ut vissa stunder, men mer om det senare.

Sherlock 1 (1)Crimes & Punishments innehåller ingen direkt sammanhängande berättelse utan fokuserar på sex individuella fall. Det rör sig om brutala mord, försvunna personer och mycket annat. I rollen som Sherlock Holmes gäller det att analysera brottsplatser, samla ledtrådar, intervjua misstänkta och vittnen för att till slut lägga ihop pusselbitarna och peka ut en gärningsman.

Det sistnämnda är väldigt intressant då spelet inte håller mig i handen som andra titlar gör. Det finns faktiskt en möjlighet att jag pekar ut en oskyldig individ och dömer någon för ett brott som de inte har begått. Genom att samla på mig ledtrådar kan jag använda Holmes slutledningsförmåga för att komma fram till den mest logiska lösningen, men om jag har gjort fel längs vägen eller missat en ledtråd kan det få förödande konsekvenser för den som pekas ut.

Tyvärr får det inga större konsekvenser för mig som spelare. Om jag pekar ut en oskyldig kan jag ändå gå vidare utan att det påverkar resten av spelet, vilket känns lite trist. Om jag dock inser att jag gjort ett misstag har jag chansen att gå tillbaka och göra om mina sista val innan jag stänger fallet en gång för alla.

Sherlock 3Själva utredningarna är föga oväntat kärnan i Crimes & Punishments och dessa är en ren fröjd att spela. I grund och botten är detta ett traditionellt peka-och-klicka-spel där jag finkammar de olika miljöerna i jakt på allt som kan vara av intresse. När jag hittat tillräckligt får jag tillgång till nya val och så vidare. Men inramningen och variationen gör att det känns fräscht hela tiden.

Jag får till exempel chansen att prova på Holmes berömda iakttagningsförmåga där jag kan granska människors ansikten, kläder och annat för att snabbbt bilda mig en uppfattning om dem. Detta moment visar prov på hur grafiskt imponerande spelet är, med otroligt detaljerade ansikten där porer, ärr och skäggstubb syns klart och tydligt.

För att öka variationen dyker det med jämna mellanrum upp olika minispel som en del av utredningen. Det kan handla om att bryta arm med en misstänkt för att få honom att prata eller att blanda kemikalier i Holms labb. De flesta av dessa är trevliga avbrott men några blir snabbt frustrerande. Samtliga kan dock hoppas över med en knapptryckning utan att jag blir bestraffad, vilket är en trevlig funktion.

Sherlock 2Frogwares har även lyckats alldeles förträffligt med att fånga den typiska Sherlock Holmes-andan. Holmes själv är något av en arrogant skitstövel som hela tiden vet bättre än de andra. Detta förmedlas extra bra tack vare spelets skickliga röstskådespelare och alla rollprestationer imponerar. Lägenheten på 221 B Baker Street är också härligt detaljerad med Holmes kemiutrustning i ena hörnet, golv till tak fyllda med böcker och tidningar som utgör mästerdetektivens arkiv. Till och med den trofaste hunden Toby finns med på ett hörn.

Det är på tiden att Frogwares får den uppmärksamhet de förtjänar med sina Sherlock Holmes-äventyr. Crimes & Punishments är en av årets mest positiva överraskningar för min egen del och det är en titel som verkligen har låtit mig gnugga geniknölarna i jakt på brottslingar. Omspelningsvärdet är kanske inte direkt högt, men det gör inget när den första genomspelningen är så här bra.

Presentationen är av högsta kvalitet
Varierade brott att lösa
Moraliska val