Recension: Dance Central Spotlight

Spelstudion Harmonix ligger bakom ett av förra generationens största fenomen, musikspelen. De skapade Guitar Hero för att sedan utveckla konceptet med Rock Band. Till Xbox 360 passade de även på att släppa tre Dance Central-spel som kanske var det allra bästa sättet att demonstrera vad Kinect-kameran kan göra.

Nu gör studion entré med en ny del i serien, denna gång till Xbox One och den nya Kinect-kameran. Är Dance Central Spotlight värt din uppmärksamhet eller bör du låta musiken tystna?

DanceCentralSpotlight_singleplayer02

Svaret på detta ligger egentligen hos dig som spelare. Om du, som jag, gillar att spexa och eventuellt göra bort dig när du försöker hålla takten framför TV:n är Spotlight en riktig fullträff. Konceptet håller fortfarande och med hjälp av den nya Kinect-kameran fungerar dansandet bättre än någonsin.

Dance Central Spotlight kostar endast 129 kronor och levereras med tio låtar. Om du vill ha fler kan du köpa dem i olika paket eller individuellt. Upplägget med en lägre prislapp och möjligheten att själv välja vilka låtar du vill skaffa är kanske inte nyskapande längre men det passar spelet perfekt.

Bland de tio startlåtarna hittar vi bland annat radioplågan ”Happy” med Pharrell Williams, ”Diamonds” med Rhianna och ”Titanium” med David Guetta feat. Sia. Fokus ligger helt klart mer på moderna hits istället för gamla klassiker. Även om odödliga låtar som ”Take on Me” med A-ha och ”Love Shack” med The B-52’s finns tillgängliga för de som känner sig nostalgiska består spellistan i dagsläget av betydligt nyare musik.

DanceCentralSpotlight_routine_select

För mig som är hopplöst fast i 80-talet känns det lite tråkigt att låtlistan är så pass modern och jag hade gärna sett fler tillskott av den gamla skolan. Kanske ”You make my dreams” med Hall & Oates eller ”Footloose” med Kenny Loggins? Jag misstänker dock att jag är i en klar minoritet med dessa tankar men lite mer variation hade likväl varit uppskattat.

Det som är positivt med de nyare låtarna är att de passar mer naturligt för spelets olika koreografier. Moderna låtar levereras ofta komplett med avancerade danssteg redan i sina musikvideor vilket förmodligen underlättar för utvecklarna när det är dags för låtarna att digitaliseras och få sina rörelser. Koreografin är dessutom riktigt bra i samtliga låtar jag provat på.

Men ingen koreografi i världen räcker till om den inte fångas upp korrekt av kameran. Detta skulle göra spelet totalt meningslöst. Som tur är sköter sig Kinecten riktigt bra. Det krävs givetvis att du har ett hyfsat utrymme framför TV:n för att få plats men det är långt ifrån de gigantiska utrymmen som kunde behövas för den första versionen av Kinect.

DanceCentralSpotlight_taye_aubrey_noHUD

Även om mina ben inte syns helt och hållet i kameran kan Kinecten och spelet räkna ut att jag faktiskt utför rörelserna som krävs, vilket är en trevlig överraskning. De fördröjningar som finns mellan mina rörelser och det som visas på TV:n är dessutom minimala och spelet kan lätt synkas för att se till att jag aldrig missar några poäng. Genom att utföra rörelser riktigt bra kan jag låsa upp nya rörelser som jag sedan kan använda i låten för att låsa upp ännu fler och så vidare. Detta leder till att jag efter ett tag kan spela samma låt men med nästan helt nya koreografi vilket bidrar till att låtarna aldrig känns långtråkiga.

När jag inte lyckas få till en rörelse riktigt så bra som spelet önskar blir jag uppmärksammad på detta genom en röd kontur runt den kroppsdel som jag har problem med. Om ena benet inte hänger med riktigt eller om en arm inte gör rätt är det där den röda konturen dyker upp. Detta är ett smidigt sätt att visa vad jag behöver ändra på utan att det tar fokus från själva dansandet men ibland kan det vara svårt att se dessa markeringar på grund av den explosion av färger som dyker upp på skärmen i övrigt.

DanceCentralSpotlight_singleplayer01

Om du inte nöjer dig med att ”bara” dansa till de olika låtarna i jakt på poäng kan du ta dig an spelets träningsläge som verkligen sätter din kondition på prov. Det går att sätta ihop specifika spellistor för detta ändamål och du kan knappa in din vikt och längd för att mäta hur många kalorier du bränner under ett av dessa danspass.

Dance Central Spotlight är en nedskalad upplevelse jämfört med sina föregångare och främsta konkurrenten Just Dance. Det finns inga minispel eller liknande utan det du ser är vad du får. Som tur är är dansmekaniken så genomgående välgjord att du omedelbart för värde för pengarna, oavsett om du väljer att hålla dig till de tio låtarna i startpaketet eller om du planerar att ladda ned tonvis med låtar. Om du äger en Xbox One med Kinect och är ute efter ett renodlat dansspel är Dance Central Spotlight ett fantastiskt alternativ.

Dansmekaniken är briljant
Mängder av innehåll för en liten peng
Färgglad presentation